Friday, October 21, 2011

‘Bangunan hijau’ jimat tenaga, mesra alam

Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr. Mujahid Yusof Rawa mencadangkan kerajaan menggunakan konsep ‘bangunan hijau’ bagi semua bangunannya sebagai langkah penjimatan tenaga dan lebih mesra alam.

Mujahid sewaktu mengemukakan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini berkata, konsep bangunan hijau lebih memberikan langkah penjimatan untuk jangka masa panjang berbanding menetapkan suhu pendingin hawa dalam bangunan tidak kurang daripada 24 darjah celsius.

"Adakah kementerian mempunyai hasrat ataupun bersunguh-sungguh bukan sahaja penjimatan penggunaan tenaga tanpa kos yang hanya melibatkan kawalan penghawa dingin tapi bersedia membawa konsep bangunan itu secara menyeluruh yang dinamakan bangunan hijau.

"Kalau kita tak fikir secara serius konsep bangunan hijau ini, kita akan terus menanggung kos jangka panjang.

"Bangunan hijau ini meliputi reka bentuk yang mesra cahaya semula jadi, dapat mengurangkan kos penyelenggaraan.

"Kemudian sistem pengudaraan yang mengurangkan penyerapan haba seperti penggunaan sistem penebat suhu yang lebih tinggi selain sistem kitar semula yang cekap penggunaan air hujan untuk penyiraman dan lanskap pembngunan itu sendiri dengan pokok-pokok yang boleh kuranglan kepanasan dan menyedut karbon dioksida," katanya.

Beliau mencadangkan demikian setelah Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air, Noriah Kasnon memberitahu pihak kementerian belum mengeluarkan surat pekeliling dan garis panduan mengenai arahan megawal susu pendingin udara di pejabat-pejabat.

Mujahid dalam soalan asalanya meminta Menteri Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air menyatakan adakah surat pekeliling sudah dikeluarkan bagi memastikan semua bangunan kerajaan menggunakan suhu penghawa dingin di bawah 24 celcius bagi menjimatkan tenaga.

"Perkara ini kita dah mesyuarat dan sekarang sudah masuk Oktober. Saya rasa ini perlu disegerakan kerana lagi lama kita tangguh dan hanya buat keputusan sahaja saya rasa kita terpaksa tanggung kos tenaga yang semakin meningkat," katanya yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Ogos lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib mengarahkan Semua bangunan kerajaan menetapkan suhu pendingin hawa dalam bangunan masing-masing tidak kurang daripada 24 darjah celsius sebagai langkah penjimatan tenaga.

No comments:

Post a Comment